EUROPO WITAJ NAM
! – scenariusz
Na pierwszym planie stoi
uczennica ubrana w barwy Unii Europejskiej – Pani Europa.
Wchodzi uczeń w stroju
rolnika, recytuje wiersz:
Czekają nas duże zmiany
dzięki, którym z Unią
się zbratamy.
Ma Unia duże wymagania
nawet w sprawie ziemi
orania.
Wszystko co wyhodujemy,
wykarmimy, zasiejemy,
jaja, mięso nawet mleko –
- wszystko musi być EKO.
Ale kasa nęci, kusi
będzie dobrze, bo być
musi !
Odłogi zaorzemy,
obsiejemy
i z dumą do Unii
wejdziemy.
Rolnik staje
obok Pani Europy. Wchodzi biznesmen, recytuje wiersz:
Jestem polskim
biznesmenem,
który twórcza wciąż ma
wenę.
Mam plany, są też
fundusze,
które przecież zdobyć
muszę.
Tyle dotacji, ofert oraz
fundacji.
Zrobię kosztorys i
biznesplan –
- będzie ze mnie wielki pan.
Wszystko piękne i
legalne,
w Unii wszystko jest
realne.
Są teraz szerokie
możliwości
dla polskiej jakości.
Biznesmen staje koło
rolnika i Pani Europy, a na scenę wchodzi uczeń i recytuje wiersz:
Szkoła wcale nie jest
nudna,
chociaż
nauka to rzecz trudna.
Mamy teraz możliwości
nawiązywać nowe
znajomości.
Uczymy się o innych
krajach,
o kulturze, obyczajach.
Zwiedzamy szkoły za
granicą,
obserwujemy jak naukę
inni widzą.
Jak się uczą, co
czytają,
jakie klasy, książki
mają.
Czy też do nauki mają
tyle werwy,
może dłuższe mają
przerwy ?
Wszystkim dzieciom w Unii
będzie raźniej,
z pewnością zawiążą
się nowe przyjaźnie.
Pani Europa oraz
recytatorzy, kłaniają się i schodzą ze sceny.
Na scenę wbiegają trzej
uczniowie.
Uczeń I
Wszystko pięknie, ładnie,
zwiedzamy szkoły zagraniczne, zawiązujemy nowe przyjaźnie, tylko
na jutro lekcji nie potrafimy odrobić.
Uczeń II
Właśnie, właśnie, my
dalej nie wiemy co to jest ta Unia.
Uczeń III
Kto by nam mógł pomóc ?
Uczeń I
Słuchajcie, może ta
Pani, która była tu przed chwilą ? Mówiono na nią Europa.
Uczeń II
No właśnie, zawołajmy
ją razem. Pani Europo ! (do rodziców) pomóżcie nam ją zawołać
! (Kiedy na scenie pojawia się Pani Europa, chór śpiewa piosenkę
„Europo witaj nam ...” )
Pani Europa
Kto mnie wołał ?
(rozgląda się) Czy to wy chłopcy?
Uczeń III
Tak to my. Mamy problem. W
szkole zadali nam pracę domową o państwach Unii Europejskiej, a my
nie mamy bladego pojęcia co to ta Unia. Czy pani może nam pomóc?
Błagamy !
Pani Europa (podchodzi do
mapy)
Unia
Europejska to związek 15 państw – Belgii, Danii, Francji, Grecji,
Hiszpanii, Holandii, Irlandii, Luksemburga, Niemiec, Portugalii,
Włoch, Wielkiej Brytanii, Austrii, Finlandii i Szwecji.(pokazuje
państwa na mapie). Została utworzona w 1991 r. Po co ? Żeby
łatwiej nam się żyło. W państwach piętnastki wprowadzono
wspólną walutę – euro zastąpiło waluty niektórych państw.
Ujednolicono przepisy socjalne, wprowadzono europejski kodeks pracy,
a przejścia graniczne między państwami Unii są otwarte – nikt
nie kontroluje na nich podróżnych z krajów Piętnastki. Polska też
stara się o przyjęcie do Unii Europejskiej.
Co jeszcze
chcielibyście wiedzieć? W czym mogę wam jeszcze pomóc ?
Uczeń I
Musimy przygotować
wiadomości o wybranych krajach Unii.
Pani Europa
Jakie wiadomości są wam
potrzebne ?
Uczeń II
Chcielibyśmy uzyskać
takie informacje by zachęcić innych do bliższego poznania danego
państwa.
Pani Europa
O jakich państwach
chcecie napisać ?
Uczeń III
Ja chciałbym przygotować
o Francji, tylko nie pamiętam czy to państwo należy do Unii
Europejskiej.
Pani Europa
Spójrz jeszcze raz na
mapę. Zobacz gdzie leży Francja.
Uczeń III
Ale wielka!
Pani Europa
Tak bo Francja jest
największym państwem zachodniej Europy.
Uczeń I
Czy ja mogę odszukać na
mapie Włochy ? Proszę
Pani Europa
Oczywiście, to państwo
też należy do Unii.
Uczeń I (pokazuje Włochy
na mapie)
Ale fajne! Spójrzcie ...
na mapie Włochy są podobne do buta mojej mamy.
Uczeń II
A ja chcę Wielką
Brytanię. Zawsze marzyłem o wyspie, bo chciałem być Robinsonem.
Pani Europa
Skoro wybraliście sobie
państwa, może poprosimy do pomocy koleżanki z tych państw, które
bliżej zaprezentują wam wybrane kraje.
(Na scenę wchodzą trzy
uczennice)
Uczniowie
Ale laski. Nieźle się
zapowiada.
Pani Europa
Zapoznam was, oto Nicol z
Francji, Sabrina z Włoch i Betti z Anglii.
Poprosiłam was
dziewczęta, bo chłopcy mają problem. Pomożemy im odrobić lekcję.
Uczeń III
Nicol opowiedz mi coś o
Francji.
Nicol
[Nicol,
m.in. mówi o postaci Napoleona Bonapartego, wówczas to na scenie
pojawia się uczeń przebrany za Napoleona i prezentuje ciastka
napoleonki.
Następnie
opowiada o wieży Eiffla, Luwrze, Katedrze Notre Dame. Krótko
wspomina legendę o garbatym dzwonniku katedry i wtedy na scenie
pojawia się uczeń przebrany za Quasimodo i tańcząca cyganka
(uczennica) . Na zakończenie zapoznaje zebranych z francuską
kuchnią i częstuje francuskim serem pleśniowym.]
Pani Europa : Nicol
dziękujemy, siądź z nami. Posłuchamy teraz piosenki
włoskiej.(Chór śpiewa piosenkę „Corleone”.)
Uczeń I
Sabrino, może teraz ty
byś mi opowiedziała coś o słonecznej Italii ?
Sabrina
Bardzo chętnie.
[ Sabrina
podaje podstawowe informacje o państwie włoskim. Wspomina
antycznych Rzymian. Mówi o Bazylice św. Piotra, Watykanie,
Koloseum.
Przedstawia
postać Leonarda da Vinci – na scenie pojawia się uczeń przebrany
za Leonarda i maluje portret. Przedstawia również postać Bony
Sforza, żony naszego króla Zygmunta -
na scenę
wchodzą uczennice, pierwsza w stroju Bony a druga jako jej dwórka,
niesie kosz pełen warzyw.
Sabrina,
opowiada też o Wenecji i tradycyjnych daniach włoskich.]
Uczeń II
Sabrina
powiedziała nam bardzo dużo o państwie włoskim, teraz może ty
Betti opowiesz o swoim kraju czyli Wielkiej Brytanii. Wcześniej
jednak prosimy o wysłuchanie piosenki angielskiej. (Chór śpiewa
piosenkę angielską).
Betti
[ Opowiada o
Londynie. Zachęca do odwiedzenia gmachu Parlamentu ze słynną wieżą
Big Ben, zwodzonego mostu Tower Bridge, pałacu Buckingham, Hyde
Parku. Przedstawia postać Williama Shakespeara oraz legendarną
postać Robin Hooda.]
Na
zakończenie Pani Europa, dziękuje dziewczętom i zaprasza
wszystkich zebranych na następne spotkania europejskie. Zapowiedzią
kontynuacji programu jest piosenka Wiwat Hiszpania oraz taniec
hiszpański w wykonaniu pary tancerzy z naszej szkoły.
Chór oraz
wszyscy uczestnicy śpiewają hymn Europy „Odę do radości”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz