wtorek, 5 listopada 2013

„Dom to nie są ściany i sufity i podłogi ale…”- projekt humanistyczny

Temat : „Dom to nie są ściany i sufity i podłogi ale…”- projekt humanistyczny


Projekt międzyprzedmiotowy realizowany w klasie V b na kołach: polonistycznym, historycznym, plastycznym, języka angielskiego i religii

Cel główny:
Zapoznanie uczniów z różnymi aspektami pojęcia – dom

Cele operacyjne
Uczeń:
  • Rozwija zdolności i umiejętności myślenia twórczego,
  • Poszukuje i wykorzystuje informacje z różnych źródeł
  • Syntetyzuje właściwości obserwowanej i poznawanej rzeczywistości, dokonuje porównań, poszukuje analogii, wartościuje rzeczy i postawy
  • Odkrywa własny potencjał twórczy, przezwycięża trudności
  • Dąży do wzbogacania swojej wiedzy oraz doskonalenia samooceny
  • Wspiera przedsiębiorczość, zaradność,
  • Podejmuje działania w nowych sytuacjach i realizuje własne pomysły
  • Potrafi pracować ze słownikiem dwujęzycznym
  • Współpracuje w grupie
  • Wzbogaca słownictwo, poznaje wrażenia, zwroty, frazy z wyrazem dom

Realizacja standardów:
  • Korzystanie z informacji {standard 4}
Uczeń:
Wskazuje źródła informacji, posługuje się nimi
Analizuje oferty mediów kierowane do dzieci i młodzieży, wybiera wśród ofert, kierując się wskazanymi kryteriami {osadzonymi także w wartościach}

  • Wykorzystywanie wiedzy w praktyce {standard 5}
Uczeń:
Posługuje się poznanymi terminami do opisywania zjawisk i sytuacji spotykanych w środowisku








Realizacja ścieżek edukacyjnych:

Edukacja czytelnicza i medialna:
Treści:
  • wydawnictwa informacyjne, literatura popularno- naukowa, czasopisma dziecięce i młodzieżowe – 2
  • komunikacja werbalna i niewerbalna, bezpośrednia i medialna – 5
  • rodzaje mediów, ich istota i zasady funkcjonowania – 6
  • funkcje komunikatów medialnych; drukowanych, obrazowych, multimedialnych – 7
  • podstawowe elementy języka poszczególnych rodzajów mediów – 8

Edukacja prozdrowotna:
Treści:
  • rozpoznawanie własnych mocnych i słabych stron, zalet i wad, radzenie sobie w sytuacjach trudnych i umiejętność szukania pomocy – 5
  • podstawowe zasady i reguły obowiązujące
w relacjach międzyludzkich – 6
Wychowanie do życia w społeczeństwie - wychowanie do życia w rodzinie:
Treści:
  • istota koleżeństwa i przyjaźni, wzajemny szacunek, udzielanie sobie pomocy, współpraca, empatia -10
  • Mass media- zasady i kryteria wyboru czasopism, książek -11
  • Odpowiedzialność za własny rozwój. Samowychowanie -12

Wychowanie do życia w społeczeństwie- dziedzictwo kulturowe w regionie:
Treści:
  • Najbliższe otoczenie domu rodzinnego – 1

Termin realizacji:
II półrocze

Opis projektu:

Historia:
  • Grupa I –Dom ludzi pierwotnych
  • Grupa II –Dom w starożytnym Egipcie
  • Grupa III –Dom {zamek} średniowiecznego rycerza

Plastyka:
  • Grupa I – Dom w starożytnym Rzymie
  • Dwór szlachecki {XIXw.}
  • Dom współczesny

Religia:
Cała klasa:
  • Kościół {budynek}- Dom Boży, Świątynia
  • Kościół {Lud Boży}- Rodzina Boża

Język polski:
Praca indywidualna:
  • Synonimy związane ze słowem –dom
  • Wyrazy pokrewne do słowa –dom
  • Motyw domu w liryce
  • Motyw domu w prozie
  • Różne znaczenie wyrazu - dom
  • Tęsknota za domem w utworach literackich
  • Dom szczęśliwy i nieszczęśliwy w utworach literackich
  • Przysłowia związane z domem
  • Krótka praca literacka-dokończenie zdania „Dom to wcale nie są ściany i sufity i podłogi, ale…”
  • Znaczenie domu dla każdego człowieka

Język angielski:
Praca indywidualna i grupowa;
  • Piosenki-„My house”, ”domowa” piosenka
  • Prezentacja pomieszczeń {wyposażenie}

Monitoring:
Przepływ informacji od uczniów realizujących projekt edukacyjny do koordynatorów {nauczycieli}odbywał się:
  • W czasie konsultacji słownej {co dwa tygodnie}
  • W formie krótkiego pisemnego lub ustnego raportu składanego nauczycielowi przez poszczególne zespoły zadaniowe
  • Podczas spotkań nauczyciela z uczestnikami grup zadaniowych {ewaluacja bieżąca}

Prezentacja projektu:
  • Wystawa prac wykonanych przez uczniów wraz z krótkim komentarzem{plansze, rysunki}
  • Twórczość literacka
Poniżej zamieszczam listę słowników, w których możesz znaleźć wyjaśnienie hasła
http://synonimy.ux.pl/
http://sjp.pwn.pl/
http://sjp.pwn.pl/slownik/2540423/wyraz_pokrewny
http://motywy-literackie.klp.pl/a-5600.html
http://pl.wiktionary.org/wiki/Aneks:Przys%C5%82owia_polskie_-_dom

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz