(PRACA ZALICZENIOWA)
CELE
ZAJĘĆ
- poszerzanie i utrwalanie wiedzy na temat mitologii
- pobudzanie pasji poznawczych uczniów
- rozwijanie umiejętności pracy w grupie
- rozbudzenie motywacji czytania, umiejętności odbioru dzieł literackich i innych tekstów kultury
- stwarzanie sytuacji dających możliwość przeżyć wewnętrznych, wchodzenia w role
- uczenie dyscypliny wewnętrznej i wyzwalanie spontaniczności podczas odtwarzania ról
- kierowanie szczególnej uwagi na rozwój wyobraźni, kształcenie zdolności twórczego myślenia, krytycznego oglądu rzeczywistości, oceny różnych postaw
- sprawdzenie umiejętności tworzenia czasu przeszłego czasowników
- wykorzystanie technik multimedialnych do prezentacji
- integrowanie zespołu klasowego
PRZEBIEG
LEKCJI:
- Powitanie gości,
- Zapoznanie z celami lekcji
- Nawiązanie do poprzedniej lekcji – odmiana wybranych czasowników
- Zapis tematu lekcji
- Przedstawienie drużyn
- Przekazanie informacji o przebiegu konkursu
- Ocena pracy poszczególnych drużyn
- Podsumowanie zajęć
RUNDA I
„ DRZEWO BOGÓW”
Każda drużyna otrzymuje
kserokopie w formacie A3 karty pracy nr 1 „Drzewo bogów”oraz
kopertę z wyciętymi portretami greckich bóstw i ich imionami.
Uczniowie wykonują zadanie z karty pracy. Każdy zespół może
otrzymać maksymalnie 6 punktów- po 1 punkcie za właściwe
naniesienie podobizn bóstw i ich imion na drzewo. ( 0- 6pkt)
RUNDA II
„BOGOWIE”
Dwa tygodnie przed konkursem
uczniowie przygotowali wraz z nauczycielem przebrania i niezbędne
rekwizyty, kojarzące się z daną postacią. Podczas konkursu
kolejno pojawiają się na scenie i prezentują w przebraniach
uczestnikom konkursu oraz jego obserwatorom.
Zadanie drużyn polega na napisaniu imion bogów
greckich (i ich rzymskich odpowiedników), w których wcielili się
uczniowie z Waszej klasy. Następnie określcie, czym- według
mitologii- zajmowało się każde z bóstw.
Za każdą pełną
informację o poprawnie rozpoznanym bogu drużyny otrzymują po 1
punkcie, maksymalnie za całe zadanie 16 punktów
Najważniejszy
spośród bogów – władca nieba i ziemi , pan błyskawic i
piorunów, które w chwili gniewu ciskał na ziemię.
Żona
Zeusa, opiekowała się rodzinami i strzegła wierności małżeńskiej.
Po niebie podróżowała rydwanem zaprzężonym w pawie, jej ulubione
ptaki.
Brat
Zeusa, władca świata podziemnego, a zarazem krainy zmarłych. Był
to bóg surowy i budzący strach, ale przy tym bardzo sprawiedliwy.
Jego atrybutami były berło i klucze, które symbolizowały jego
władze nad światem umarłych.
Brat
Zeusa, pan mórz i oceanów, opiekun koni, władca fal i burz
morskich, które wzniecał lub uspokajał, uderzając swoim trójzębem
Do tego boga najczęściej modlili się żeglarze.
HERMES - MERKURY
Bóg
dróg, podróżnych, kupców, pasterzy, złodziei, posłaniec bogów.
Uchodził za syna boga Zeusa i Plejady Mai. Atrybutami Hermesa są:
kaduceusz, podróżny kapelusz ze skrzydłami. Jego atrybutem były
też sandały ze skrzydłami, dzięki którym przemieszczał się z
miejsca na miejsce.
GAJA Ziemia-Matka. Wyłoniła się z Chaosu, tak więc była jednym z najstarszych bóstw, uosabiała płodność i macierzyństwo.Pomogła swojemu synowi Kronosowi zawładnąć światem, a Rei, swojej córce i małżonce Kronosa doradziła, jak uratować Zeusa przed ojcem, który pożerał swoje dzieci. Kult Gaji - żywicielki całej natury był szeroko praktykowany w Grecji. W ofierze Gaji składano czarną owcę. Ośrodki kultu: Dodona, Ateny, Sparta.
ATENA- MINERWA
Ukochana
córka Zeusa. Była boginią mądrości i wojen toczonych w słusznej
sprawie, opiekunką rzemiosł oraz patronką miasta Ateny. Ulubionym
ptakiem Ateny była sowa.
-
brat Ateny- był bogiem wojny. Zawsze chmurny, gniewny, często
brutalny, nie był lubiany przez bogów. Nie rozstawał się z
mieczem i tarczą.
Bogini
łowów, zwierząt, lasów, gór i roślinności; wielka łowczyni.
Uważana również za boginię płodności, niosącą pomoc rodzącym
kobietom. Artemidę zaczęto uważać za bóstwo opiekuńcze rybaków.
Jej atrybutami były łuk i strzały, a ulubionym zwierzęciem łania.
Była córką Zeusa i Leto (Latony), siostrą bliźniaczką Apollina.
Bogini
Demeter będąc w żałobie po córce,którą porwał Hades,
przestała troszczyć się o urodzaje zbóż. Ziemię nawiedziła
klęska głodu i ludzie zaprzestali składania ofiar bogom. Gdy córka
powracała, uradowana Demeter przyozdabiała ziemię kwiatami,
rozpoczynała się wiosna. Bogini była przedstawiana jako poważna
kobieta z wieńcem kłosów na głowie. W ręku trzymała sierp,
pochodnię lub kosz owoców. Bogini poświęcone były kłosy, mak,
złotogłów, żuraw.
Małżonka
Hadesa, władczyni świata podziemnego z pochodnią lub makiem w
ręku, opiekunka dusz zmarłych. Była córką Demeter i Zeusa. Za
zgodą ojca została porwana przez Hadesa, gdy wraz z towarzyszkami
bawiła się na łące. Kiedy próbowała zerwać piękny kwiat
narcyz, ziemia rozwarła się i pojawił się Hades w złotym
rydwanie, uprowadzając ją do swego królestwa
APOLLO
Był
bogiem muzyki, poezji, mądrości oraz wróżbiarstwa. Grecy
wyobrażali go sobie jako pięknego młodzieńca z wieńcem laurowym
na głowie i z lirą w ręku. Uważany był za mistrza gry na tym
instrumencie.
HEFAJSTOS - WULKAN
Syn
Zeusa i Hery- bóg ognia, opiekun złotników i kowali. To on w swej
boskiej kuźni wykuwał dla Zeusa pioruny. Ten mało urodziwy i
kulawy bóg miał za żonę najpiękniejszą z bogiń – Afrodytę.
bogini
miłości, piękna, kwiatów, pożądania i płodności. Najbardziej
urodziwa z bogiń antycznych mitów.
Jej atrybutami były: rydwan zaprzężony
w gołębie, róża, oraz mirt. Czczona była zwłaszcza przez
kobiety, które widziały w niej patronkę małżeństwa. Ze względu
na jej związek z morzem była czczona przez żeglarzy i w miastach
portowych.
HESTIA - WESTA
Córka
Kronosa
i
Rei,
siostra Zeusa,
Demeter
i Hery
oraz Posejdona
i Hadesa.
Ślubowała dziewictwo. Opiekunka ogniska domowego, podróżnych,
nowożeńców i sierot. Była ona najłagodniejszym z bogów i nigdy
nie brała udziału w ich sporach. Nigdy nie schodziła także na
Ziemię (cały czas pozostawała na Olimpie)
Jej
atrybutami był płomień i ognisko.
DIONIZOS -BAHUS
Bóg
dzikiej natury, winnej latorośli i wina, reprezentujący jego
upajający i dobroczynny wpływ. Syn Zeusa
i śmiertelniczki Semele.
Na cześć Dionizosa odbywały się Dionizje,
jego kult sprawowały bachantki,
które organizowały ekstatyczne
misteria.
REA - OPS
Bogini płodności. Opiekunka dzieci. Stała się rodzicielką wielu bogów i bogiń. Była siostrą i żoną Kronosa, matką Demeter, Hadesa, Hery, Hestii, Posejdona i Zeusa, a także Daktylów.
RUNDA III
„ SYMBOLICZNE ROŚLINY
I PRZEDMIOTY”
Przed konkursem nauczyciel
przygotowuje rekwizyty niezbędne do przeprowadzenia konkurencji,
czyli: jabłko, przepołowiony owoc granatu, listek laurowy, kłębek
wełny, puszkę, strzałę
Każdemu z nich
przyporządkowany jest numer – od 1 do 6
Liderzy zespołów podchodzą
do nauczyciela i losują karteczkę z cyfrą z przedziału 1-6
Następnie nauczyciel
prowadzący konkurs przewiązuje każdemu z nich oczy i wręcza
rekwizyt, który odpowiada wylosowanej cyfrze. Dzięki zmysłom
dotyku, zapachu i smaku liderzy grup rozpoznają obiekty i podają
ich nazwy, za co – w wypadku poprawnej odpowiedzi – otrzymują po
1 punkcie. Następnie po krótkiej konsultacji z członkami
grupy, każdy z liderów przytacza mityczną historię, z którą
związana jest wylosowana przez niego roślina lub przedmiot. Za to
zadanie można otrzymać 1 punkt maksymalnie za całe zadanie
2 punkty.
RUNDA IV
„MITOLOGICZNE
FRAZEOLOGIZMY”
Nauczyciel rozdaje uczniom
kserokopie karty pracy „mitologiczne frazeologizmy” oraz
koperty, w których wcześniej umieścił wycięte karteczki z
wyrazami układającymi się w związki frazeologiczne ( załącznik
do rundy IV)
Każda z grup musi połączyć
wyrazy w związki oraz zapisać wyjaśnienia poszczególnych
frazeologizmów. Karteczki z wyrazami uczniowie przyklejają na kartę
pracy.
Punktacji podlega
połączenie wyrazów w związki frazeologiczne i wyjaśnienie
znaczenia poszczególnych frazeologizmów. Za to zadanie można
otrzymać 2 punkty( 1 punkt za prawidłowe połączenie wyrazów i
1 punkt za wyjaśnienie)
Jabłko niezgody – źródło konfliktów, wojen, sporów; - od jabłka z napisem dla najpiękniejszej, które bogini niezgody Eris rzuciła między Afrodytę, Herę i Atenę.
Nić
Ariadny – nić przewodnia, sposób wybrnięcia z beznadziejnie
zawikłanej sytuacji;
- z mitu o Tezeuszu, kiedy
nić zakochanej w bohaterze bogini pomogła bohaterowi wydostać się
z labiryntu.
- od drewnianego konia,
którego w dziesiątym roku wojny przyjęli Trojanie od Greków, w
rzeźbie było wojsko greckie, podstęp Greków zadecydował o ich
zwycięstwie i losach Troi.
- Achilles jako
niemowlę był kąpany w wodach Styksu, aby zyskać
nieśmiertelność. Matka Tetyda trzymała chłopca za piętę, w
którą Achilles został ugodzony strzałą Parysa i zginął.
Puszka Pandory – coś, co wywołuje mnóstwo nieprzewidzianych trudności, źródło nie kończących się smutków, kłopotów, nieszczęść; - - pochodzi od mitu o Prometeuszu.
- od rogu kozy Amaltei,
karmicielki Zeusa. Król bogów pobłogosławił złamany róg
ulubionego zwierzęcia i odtąd napełnia się on wedle życzeń
posiadacza rogu.
Stajnia Augiasza – sprawa, rzecz zaniedbana, zapuszczona, zachwaszczona, w bezładzie, rozgardiaszu, nierządzie albo brudach moralnych, którą trzeba nadludzkim wysiłkiem doprowadzić do porządku;
- od mitu o Heraklesie – szósta z jego dwunastu prac.
od Syzyfa, założyciela i
króla miasta Eryfy (późniejszy Korynt). Za swe liczne
przewinienia, po śmierci, Syzyf toczył na szczyt góry Tartaru
ciężki głaz, który ciągle spadał.
RUNDA V
„POTWORY MITYCZNE”
Przed konkursem nauczyciel
przygotowuje wizerunki mitycznych potworów niezbędne do
przeprowadzenia konkurencji. Fotografie zostają zaprezentowane w
prezentacji multimedialnej na rzutniku i ponumerowane kolejno od 1 do
6. Nauczyciel prezentuje zdjęcia i czyta charakterystykę potwora.
Drużyny oglądają zdjęcia,a następnie nazywają każdego potwora
i wymieniają bohatera, który spotkał się z daną bestią
Punktacja:
- 1 punkt za każdą poprawnie nazwaną postać
- 1 punkt za dopasowanie mitologicznego bohatera do potwora
( 0- 16 punkty)
Hekatonchejrowie
Wówczas
olbrzymi
(hekatonchejrowie)chwytali te ogromne ciała, z których, zda się,
życie uciekło, i wrzucali je w przepaści Tartaru, między wygasłe
i dymiące kratery, cuchnące bagna i lodowe góry, gdzie brał ich
już w swe wieczyste posiadanie nieprzenikniony mrok i noc
nieskończona.
mieszkały na wyspie
znajdującej się między wyspą
Kirke a Skyllą i Charybdą. Siedziały na łące i
śpiewały. Na wybrzeżu znajdowało się mnóstwo kości tych,
którzy usłyszeli ich śpiew i wyszli na ląd. Odyseusz
przepływając statkiem w ich pobliżu za radą Kirke kazał
przywiązać się do masztu po wcześniejszym zalepieniu uszu woskiem
swoim towarzyszom. Chciał usłyszeć ich śpiew i przeżyć. Wydał
bezwzględny rozkaz, aby go nie rozwiązano, mimo błagań. Gdy jego
statek szczęśliwie minął wyspę, zrozpaczone syreny rzuciły się
w morskie odmęty.
Cerber
trzygłowy pies, który
strzegł wejścia do świata zmarłych. Żył on nieopodal Styksu
gdyż to na niego właśnie natykały się dusze po przewiezieniu
przez Charona.
Erynie
Z krwi, która wyciekła z rany powalonego boga, zrodziły się trzy straszne boginie zemsty, Erynie, o włosach wężowych. Najczęściej przedstawiano je jako uskrzydlone staruchy z wężami zamiast włosów i przekrwionymi oczami. W rękach trzymały pochodnie lub żmije, bądź też bicze nabijane ćwiekami z brązu.
urodzony
przez Gaję z zemsty za wytępienie jej potomstwa (gigantów). Jego
wygląd odstraszał niejednego śmiałka. Od głowy do lędźwi miał
ciało człowieka-olbrzyma, zamiast nóg sploty wężów. Całe ciało
– upierzone, tylko na brodzie i głowie – włosy szczecinowate.
Wzrostem sięgał do gwiazd. Zasięg ramion wschód – zachód.
Odznaczał się ogromną siłą, np. rzucał największymi skałami.
Latał w powietrzu z krzykiem i sykiem. Z paszczy płynęła mu
wrząca smoła, a ogień buchał ze ślepiów. Jego zadaniem było
zwyciężyć nowe pokolenie bogów z Dzeusem na czele.
potwór morski czyhający
na nieostrożnych żeglarzy u brzegów cieśniny, najczęściej
utożsamianej z Cieśniną Mesyńską (między Półwyspem Apenińskim
i Sycylią).
Scylla była piękną dziewczyną, w której zakochał się bóg morski Glaukos. Aby pozyskać jej względy, udał się po pomoc do morskiej czarownicy Kirke, która z zazdrości przemieniła Scyllę w potwora.
Scylla była piękną dziewczyną, w której zakochał się bóg morski Glaukos. Aby pozyskać jej względy, udał się po pomoc do morskiej czarownicy Kirke, która z zazdrości przemieniła Scyllę w potwora.
Chárybdis
córka Posejdona
i Gai,
zamieniona przez Zeusa
w potwora i strącona do morza. Charybda mieszkała w
jaskini naprzeciw Scylli, gdzie 3 razy dziennie wchłaniała wody
morskie wraz z okrętami. Symbolizowała tamtejsze wiry,
niebezpieczne dla starożytnych żeglarzy.
"niebiańscy"
będący synami Uranosa
i Gai,
strąceni do
Hadesu
przez Uranosa, później przez Kronosa.
Uwolnieni przez Zeusa,
za co w podzięce ukuli mu piorun, błyskawicę i grzmot, dzięki
którym mógł utrzymać swą niebiańską władzę. Apollo pozabijał
cyklopów swoimi strzałami,
RUNDA VI
„GRECJA I RZYM W NASZYM
JĘZYKU - REKLAMA”
Liderzy zespołów losują
nazwę przedsiębiorstwa. Następnie drużyny inscenizują scenki
reklamowe, zachęcające do skorzystania z usług wylosowanej firmy.
Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że w swoich reklamach powinni się
odwołać do odpowiednich bóstw lub herosów. Za wykonanie zadania
można otrzymać maksymalnie 4 punkty według następujących
kryteriów: realizacja tematu (0-1pkt), wrażenia artystyczne
(0-1p.), nawiązanie do mitu lub postaci kojarzonych z wylosowaną
firmą (0-1p.), informacyjno-persfazyjna funkcja prezentowanej
reklamy (0-1p.)
- „ARIADNA" S.A. Fabryka Nici,
- „IKAR” - Biuro podróży
- Hotel Orbis „Posejdon”- Gdańsk
- „Pegaz”- program telewizyjny na temat książek, sztuki, teatru
- „Hermes”- centrum handlowe
- „U Lukullusa”- sklep spożywczy, restauracja
- Perfumeria „Ambrozja”
- sklep sportowy „Atlas"
POLECENIA DLA UCZNIÓW
RUNDA I „ DRZEWO BOGÓW”
Uzupełnijcie drzewo genealogiczne bogów. W tym celu w
odpowiednich miejscach naklejcie ich podobizny wraz z imionami.
RUNDA II „BOGOWIE”
Rozpoznajcie bogów, w których wcielili się uczniowie
z Waszej klasy. Przy odpowiednich numerach zapiszcie imiona postaci(
greckie i ich rzymskie odpowiedniki), których dotyczyły
poszczególne prezentacje. Następnie określcie, czym- według
mitologii- zajmowało się każde z bóstw.
RUNDA III
„ SYMBOLICZNE ROŚLINY
I PRZEDMIOTY”
Każdemu z symbolicznych
przedmiotów lub roślin przyporządkowany jest numer – od 1 do 6
Liderzy zespołów podchodzą
do nauczyciela i losują karteczkę z cyfrą z przedziału 1-6
Następnie nauczyciel
prowadzący konkurs przewiązuje każdemu z nich oczy i wręcza
rekwizyt, który odpowiada wylosowanej cyfrze. Dzięki zmysłom
dotyku, zapachu i smaku liderzy grup rozpoznają obiekty i podają
ich nazwy, za co – w wypadku poprawnej odpowiedzi – otrzymują po
1 punkcie. Następnie po krótkiej konsultacji z członkami
grupy, każdy z liderów przytacza mityczną historię, z którą
związana jest wylosowana przez niego roślina lub przedmiot. Za to
zadanie można otrzymać maksymalnie 3 punkty.
RUNDA IV
„MITOLOGICZNE FRAZEOLOGIZMY”
Z wyrazów zapisanych na
karteczkach utwórz związki frazeologiczne i przyklej je pod na
karcie pracy. Następnie napisz, co oznaczają poszczególne
frazeologizmy.
Za to zadanie można
otrzymać 2 punkty( 1 punkt za prawidłowe połączenie wyrazów i
1 punkt za wyjaśnienie)
RUNDA V
„POTWORY MITYCZNE”
Przed konkursem nauczyciel
przygotowuje wizerunki mitycznych potworów niezbędne do
przeprowadzenia konkurencji. Fotografie zostają pokazane w
prezentacji multimedialnej na rzutniku i ponumerowane kolejno od 1 do
6. Nauczyciel prezentuje zdjęcia i czyta charakterystykę potwora.
Drużyny oglądają zdjęcia,a następnie nazywają każdego potwora
i wymieniają bohatera, który spotkał się z daną bestią
Punktacja:
- 1 punkt za każdą poprawnie nazwaną postać
- 1 punkt za dopasowanie mitologicznego bohatera do potwora
( 0- 16 punkty)
RUNDA VI
„GRECJA I RZYM W NASZYM JĘZYKU - REKLAMA”
Liderzy zespołów losują
nazwę przedsiębiorstwa. Następnie drużyny inscenizują scenki
reklamowe, zachęcające do skorzystania z usług wylosowanej firmy.
Za to zadanie można
otrzymać: ( 0-4
punktów)
RUNDA II „BOGOWIE”
Napiszcie imiona bogów greckich (i ich rzymskie
odpowiedniki), w których wcielili się uczniowie z Waszej klasy.
Następnie określcie, czym- według mitologii- zajmowało się każde
z bóstw.
Numer prezentacji
|
Imię greckiego boga
|
Imię rzymskiego boga
|
Funkcja, jaką pełnili bogowie
|
Punktacja
|
1
|
||||
2
|
||||
3
|
||||
4
|
||||
5
|
||||
6
|
||||
7
|
||||
8
|
||||
9
|
||||
10
|
||||
11
|
||||
12
|
||||
13
|
||||
14
|
||||
15
|
||||
16
|
RUNDA III
„ SYMBOLICZNE ROŚLINY
I PRZEDMIOTY”
Numer prezentacji
|
Roślina lub przedmiot
|
mityczna historia, z którą związana jest
wylosowana roślina lub przedmiot.
|
1
|
||
2
|
||
3
|
||
4
|
||
5
|
||
6
|
RUNDA IV
„MITOLOGICZNE FRAZEOLOGIZMY”
Z wyrazów zapisanych na
karteczkach utwórz związki frazeologiczne i przyklej je na karcie
pracy. Następnie napisz, co oznaczają poszczególne frazeologizmy.
Za to zadanie można
otrzymać: ( 0-24
punktów)
Jabłko
|
niezgody
|
Nić
|
Ariadny
|
Koń
|
trojański
|
Pięta
|
Achillesa
|
Puszka
|
Pandory
|
Róg
|
obfitości
|
Stajnia
|
Augiasza
|
Syzyfowa
|
praca
|
RUNDA V
„POTWORY MITYCZNE”
Numer prezentacji
|
Nazwa potwora
|
Bohater który spotkał się z bestią
|
Punktacja
|
1
|
|||
2
|
|||
3
|
|||
4
|
|||
5
|
|||
6
|
|||
7
|
|||
8
|
|||
9
|
RUNDA VI
„GRECJA I RZYM W NASZYM JĘZYKU - REKLAMA”
|
|
|
|
|
|
|
KARTA PRACY
RUNDY
|
PUNKTACJA
|
RUNDA I | |
RUNDA II | |
RUNDA III | |
RUNDA IV | |
RUNDA V | |
RUNDA VI | |
RAZEM |
Maksymalnie można było zdobyć 32
punktów
Punktacja
32
punkty – celujący
31
- 27 – bardzo
dobry
26
- 23 – dobry
22
- 15 – dostateczny
14
- 9 – dopuszczający
8
– 0 – niedostateczny
Przygotowując lekcje korzystałam z linków:
http://agnieszkagolda.blogspot.com/
http://agnieszkagolda.blogspot.com/
http://pl.mitologia.wikia.com/wiki/Kategoria:Bogowie_greccyhttp://pl.wikipedia.org/wiki/Atrybuty_bog%C3%B3w
http://pl.wikipedia.org/wiki/Kategoria:Bogowie_greccy
https://www.nowaera.pl/component/pomoce/376/sp/jezyk-polski.html
https://www.nowaera.pl/component/pomoce/376/sp/jezyk-polski.html
lekcja otwarta odbyła się 25.11.2013r. Przesyłam zdjęcia z tej lekcji
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz