środa, 27 listopada 2013


DZIŚ BOGOWIE WAS WITAJĄ, DO KONKURSU ZAPRASZAJĄ
                                           KONKURS MITOLOGICZNY W KLASIE VB
(PRACA ZALICZENIOWA)


CELE ZAJĘĆ

  • poszerzanie i utrwalanie wiedzy na temat mitologii
  • pobudzanie pasji poznawczych uczniów
  • rozwijanie umiejętności pracy w grupie
  • rozbudzenie motywacji czytania, umiejętności odbioru dzieł literackich i innych tekstów kultury
  • stwarzanie sytuacji dających możliwość przeżyć wewnętrznych, wchodzenia w role
  • uczenie dyscypliny wewnętrznej i wyzwalanie spontaniczności podczas odtwarzania ról
  • kierowanie szczególnej uwagi na rozwój wyobraźni, kształcenie zdolności twórczego myślenia, krytycznego oglądu rzeczywistości, oceny różnych postaw
  • sprawdzenie umiejętności tworzenia czasu przeszłego czasowników
  • wykorzystanie technik multimedialnych do prezentacji
  • integrowanie zespołu klasowego


PRZEBIEG LEKCJI:

  1. Powitanie gości,
  2. Zapoznanie z celami lekcji
  3. Nawiązanie do poprzedniej lekcji – odmiana wybranych czasowników
  4. Zapis tematu lekcji
  5. Przedstawienie drużyn
  6. Przekazanie informacji o przebiegu konkursu
  7. Ocena pracy poszczególnych drużyn
  8. Podsumowanie zajęć

RUNDA I

„ DRZEWO BOGÓW”

Każda drużyna otrzymuje kserokopie w formacie A3 karty pracy nr 1 „Drzewo bogów”oraz kopertę z wyciętymi portretami greckich bóstw i ich imionami. Uczniowie wykonują zadanie z karty pracy. Każdy zespół może otrzymać maksymalnie 6 punktów- po 1 punkcie za właściwe naniesienie podobizn bóstw i ich imion na drzewo. ( 0- 6pkt)



RUNDA II
„BOGOWIE”
Dwa tygodnie przed konkursem uczniowie przygotowali wraz z nauczycielem przebrania i niezbędne rekwizyty, kojarzące się z daną postacią. Podczas konkursu kolejno pojawiają się na scenie i prezentują w przebraniach uczestnikom konkursu oraz jego obserwatorom.
Zadanie drużyn polega na napisaniu imion bogów greckich (i ich rzymskich odpowiedników), w których wcielili się uczniowie z Waszej klasy. Następnie określcie, czym- według mitologii- zajmowało się każde z bóstw.
Za każdą pełną informację o poprawnie rozpoznanym bogu drużyny otrzymują po 1 punkcie, maksymalnie za całe zadanie 16 punktów








ZEUS – JOWISZ
Najważniejszy spośród bogów – władca nieba i ziemi , pan błyskawic i piorunów, które w chwili gniewu ciskał na ziemię.

       
  





HERA - JUNONA
Żona Zeusa, opiekowała się rodzinami i strzegła wierności małżeńskiej. Po niebie podróżowała rydwanem zaprzężonym w pawie, jej ulubione ptaki.
           
 


HADES – PLUTON
Brat Zeusa, władca świata podziemnego, a zarazem krainy zmarłych. Był to bóg surowy i budzący strach, ale przy tym bardzo sprawiedliwy. Jego atrybutami były berło i klucze, które symbolizowały jego władze nad światem umarłych.





POSEJDON- NEPTUN
Brat Zeusa, pan mórz i oceanów, opiekun koni, władca fal i burz morskich, które wzniecał lub uspokajał, uderzając swoim trójzębem Do tego boga najczęściej modlili się żeglarze.






  
HERMES - MERKURY
Bóg dróg, podróżnych, kupców, pasterzy, złodziei, posłaniec bogów. Uchodził za syna boga Zeusa i Plejady Mai. Atrybutami Hermesa są: kaduceusz, podróżny kapelusz ze skrzydłami. Jego atrybutem były też sandały ze skrzydłami, dzięki którym przemieszczał się z miejsca na miejsce.

GAJA Ziemia-Matka. Wyłoniła się z Chaosu, tak więc była jednym z najstarszych bóstw, uosabiała płodność i macierzyństwo.Pomogła swojemu synowi Kronosowi zawładnąć światem, a Rei, swojej córce i małżonce Kronosa doradziła, jak uratować Zeusa przed ojcem, który pożerał swoje dzieci. Kult Gaji - żywicielki całej natury był szeroko praktykowany w Grecji. W ofierze Gaji składano czarną owcę. Ośrodki kultu: Dodona, Ateny, Sparta.




ATENA- MINERWA
Ukochana córka Zeusa. Była boginią mądrości i wojen toczonych w słusznej sprawie, opiekunką rzemiosł oraz patronką miasta Ateny. Ulubionym ptakiem Ateny była sowa.












                             
   ARES - MARS
- brat Ateny- był bogiem wojny. Zawsze chmurny, gniewny, często brutalny, nie był lubiany przez bogów. Nie rozstawał się z mieczem i tarczą.




ARTEMIDA – DIANA
Bogini łowów, zwierząt, lasów, gór i roślinności; wielka łowczyni. Uważana również za boginię płodności, niosącą pomoc rodzącym kobietom. Artemidę zaczęto uważać za bóstwo opiekuńcze rybaków. Jej atrybutami były łuk i strzały, a ulubionym zwierzęciem łania. Była córką Zeusa i Leto (Latony), siostrą bliźniaczką Apollina.
 
DEMETER- CERES
Bogini Demeter będąc w żałobie po córce,którą porwał Hades, przestała troszczyć się o urodzaje zbóż. Ziemię nawiedziła klęska głodu i ludzie zaprzestali składania ofiar bogom. Gdy córka powracała, uradowana Demeter przyozdabiała ziemię kwiatami, rozpoczynała się wiosna. Bogini była przedstawiana jako poważna kobieta z wieńcem kłosów na głowie. W ręku trzymała sierp, pochodnię lub kosz owoców. Bogini poświęcone były kłosy, mak, złotogłów, żuraw.
PERSEFONA - PROZERPINA

Małżonka Hadesa, władczyni świata podziemnego z pochodnią lub makiem w ręku, opiekunka dusz zmarłych. Była córką Demeter i Zeusa. Za zgodą ojca została porwana przez Hadesa, gdy wraz z towarzyszkami bawiła się na łące. Kiedy próbowała zerwać piękny kwiat narcyz, ziemia rozwarła się i pojawił się Hades w złotym rydwanie, uprowadzając ją do swego królestwa



  APOLLO
Był bogiem muzyki, poezji, mądrości oraz wróżbiarstwa. Grecy wyobrażali go sobie jako pięknego młodzieńca z wieńcem laurowym na głowie i z lirą w ręku. Uważany był za mistrza gry na tym instrumencie.

HEFAJSTOS - WULKAN
Syn Zeusa i Hery- bóg ognia, opiekun złotników i kowali. To on w swej boskiej kuźni wykuwał dla Zeusa pioruny. Ten mało urodziwy i kulawy bóg miał za żonę najpiękniejszą z bogiń – Afrodytę.
AFRODYTA - WENUS
bogini miłości, piękna, kwiatów, pożądania i płodności. Najbardziej urodziwa z bogiń antycznych mitów.
Jej atrybutami były: rydwan zaprzężony w gołębie, róża, oraz mirt. Czczona była zwłaszcza przez kobiety, które widziały w niej patronkę małżeństwa. Ze względu na jej związek z morzem była czczona przez żeglarzy i w miastach portowych.


HESTIA - WESTA

Córka Kronosa i Rei, siostra Zeusa, Demeter i Hery oraz Posejdona i Hadesa. Ślubowała dziewictwo. Opiekunka ogniska domowego, podróżnych, nowożeńców i sierot. Była ona najłagodniejszym z bogów i nigdy nie brała udziału w ich sporach. Nigdy nie schodziła także na Ziemię (cały czas pozostawała na Olimpie)
Jej atrybutami był płomień i ognisko.

DIONIZOS -BAHUS
Bóg dzikiej natury, winnej latorośli i wina, reprezentujący jego upajający i dobroczynny wpływ. Syn Zeusa i śmiertelniczki Semele. Na cześć Dionizosa odbywały się Dionizje, jego kult sprawowały bachantki, które organizowały ekstatyczne misteria.

REA - OPS
Bogini płodności. Opiekunka dzieci. Stała się rodzicielką wielu bogów i bogiń. Była siostrą i żoną Kronosa, matką Demeter, Hadesa, Hery, Hestii, Posejdona i Zeusa, a także Daktylów.
Zwykle przedstawiana w rydwanie ciągniętym przez dwa lwy

RUNDA III

„ SYMBOLICZNE ROŚLINY I PRZEDMIOTY”

Przed konkursem nauczyciel przygotowuje rekwizyty niezbędne do przeprowadzenia konkurencji, czyli: jabłko, przepołowiony owoc granatu, listek laurowy, kłębek wełny, puszkę, strzałę
Każdemu z nich przyporządkowany jest numer – od 1 do 6
Liderzy zespołów podchodzą do nauczyciela i losują karteczkę z cyfrą z przedziału 1-6
Następnie nauczyciel prowadzący konkurs przewiązuje każdemu z nich oczy i wręcza rekwizyt, który odpowiada wylosowanej cyfrze. Dzięki zmysłom dotyku, zapachu i smaku liderzy grup rozpoznają obiekty i podają ich nazwy, za co – w wypadku poprawnej odpowiedzi – otrzymują po 1 punkcie. Następnie po krótkiej konsultacji z członkami grupy, każdy z liderów przytacza mityczną historię, z którą związana jest wylosowana przez niego roślina lub przedmiot. Za to zadanie można otrzymać 1 punkt maksymalnie za całe zadanie 2 punkty.

RUNDA IV

„MITOLOGICZNE FRAZEOLOGIZMY”

Nauczyciel rozdaje uczniom kserokopie karty pracy „mitologiczne frazeologizmy” oraz koperty, w których wcześniej umieścił wycięte karteczki z wyrazami układającymi się w związki frazeologiczne ( załącznik do rundy IV)
Każda z grup musi połączyć wyrazy w związki oraz zapisać wyjaśnienia poszczególnych frazeologizmów. Karteczki z wyrazami uczniowie przyklejają na kartę pracy.
Punktacji podlega połączenie wyrazów w związki frazeologiczne i wyjaśnienie znaczenia poszczególnych frazeologizmów. Za to zadanie można otrzymać 2 punkty( 1 punkt za prawidłowe połączenie wyrazów i 1 punkt za wyjaśnienie)


 


Jabłko niezgody – źródło konfliktów, wojen, sporów;  - od jabłka z napisem dla najpiękniejszej, które bogini niezgody Eris rzuciła między Afrodytę, Herę i Atenę.



Nić Ariadny – nić przewodnia, sposób wybrnięcia z beznadziejnie zawikłanej sytuacji;
- z mitu o Tezeuszu, kiedy nić zakochanej w bohaterze bogini pomogła bohaterowi wydostać się z labiryntu.

Koń trojański – zdobycz przynosząca zgubę, złowrogi podarunek;
- od drewnianego konia, którego w dziesiątym roku wojny przyjęli Trojanie od Greków, w rzeźbie było wojsko greckie, podstęp Greków zadecydował o ich zwycięstwie i losach Troi.

                            
  Achillesa – czyjaś słaba strona;
- Achilles jako niemowlę był kąpany w wodach Styksu, aby zyskać nieśmiertelność. Matka Tetyda trzymała chłopca za piętę, w którą Achilles został ugodzony strzałą Parysa i zginął.


 

Puszka Pandory – coś, co wywołuje mnóstwo nieprzewidzianych trudności, źródło nie kończących się smutków, kłopotów, nieszczęść; - - pochodzi od mitu o Prometeuszu.




Róg obfitości – źródło wszystkiego, o czym się marzy;
- od rogu kozy Amaltei, karmicielki Zeusa. Król bogów pobłogosławił złamany róg ulubionego zwierzęcia i odtąd napełnia się on wedle życzeń posiadacza rogu.


Stajnia Augiasza – sprawa, rzecz zaniedbana, zapuszczona, zachwaszczona, w bezładzie, rozgardiaszu, nierządzie albo brudach moralnych, którą trzeba nadludzkim wysiłkiem doprowadzić do porządku;
  • od mitu o Heraklesie – szósta z jego dwunastu prac.


Syzyfowa praca – wymagająca ustawicznych i często bezskutecznych wysiłków, trud ciężki i bezcelowy;
od Syzyfa, założyciela i króla miasta Eryfy (późniejszy Korynt). Za swe liczne przewinienia, po śmierci, Syzyf toczył na szczyt góry Tartaru ciężki głaz, który ciągle spadał.

RUNDA V

„POTWORY MITYCZNE”

Przed konkursem nauczyciel przygotowuje wizerunki mitycznych potworów niezbędne do przeprowadzenia konkurencji. Fotografie zostają zaprezentowane w prezentacji multimedialnej na rzutniku i ponumerowane kolejno od 1 do 6. Nauczyciel prezentuje zdjęcia i czyta charakterystykę potwora. Drużyny oglądają zdjęcia,a następnie nazywają każdego potwora i wymieniają bohatera, który spotkał się z daną bestią
Punktacja:
  • 1 punkt za każdą poprawnie nazwaną postać
  • 1 punkt za dopasowanie mitologicznego bohatera do potwora
( 0- 16 punkty)

Hekatonchejrowie
Wówczas olbrzymi (hekatonchejrowie)chwytali te ogromne ciała, z których, zda się, życie uciekło, i wrzucali je w przepaści Tartaru, między wygasłe i dymiące kratery, cuchnące bagna i lodowe góry, gdzie brał ich już w swe wieczyste posiadanie nieprzenikniony mrok i noc nieskończona.






Syreny
mieszkały na wyspie znajdującej się między wyspą Kirke a Skyllą i Charybdą. Siedziały na łące i śpiewały. Na wybrzeżu znajdowało się mnóstwo kości tych, którzy usłyszeli ich śpiew i wyszli na ląd. Odyseusz przepływając statkiem w ich pobliżu za radą Kirke kazał przywiązać się do masztu po wcześniejszym zalepieniu uszu woskiem swoim towarzyszom. Chciał usłyszeć ich śpiew i przeżyć. Wydał bezwzględny rozkaz, aby go nie rozwiązano, mimo błagań. Gdy jego statek szczęśliwie minął wyspę, zrozpaczone syreny rzuciły się w morskie odmęty.

Cerber
trzygłowy pies, który strzegł wejścia do świata zmarłych. Żył on nieopodal Styksu gdyż to na niego właśnie natykały się dusze po przewiezieniu przez Charona.



                                        
 
  Erynie
Z krwi, która wyciekła z rany powalonego boga, zrodziły się trzy straszne boginie zemsty, Erynie, o włosach wężowych. Najczęściej przedstawiano je jako uskrzydlone staruchy z wężami zamiast włosów i przekrwionymi oczami. W rękach trzymały pochodnie lub żmije, bądź też bicze nabijane ćwiekami z brązu.






Tyfon
urodzony przez Gaję z zemsty za wytępienie jej potomstwa (gigantów). Jego wygląd odstraszał niejednego śmiałka. Od głowy do lędźwi miał ciało człowieka-olbrzyma, zamiast nóg sploty wężów. Całe ciało – upierzone, tylko na brodzie i głowie – włosy szczecinowate. Wzrostem sięgał do gwiazd. Zasięg ramion wschód – zachód. Odznaczał się ogromną siłą, np. rzucał największymi skałami. Latał w powietrzu z krzykiem i sykiem. Z paszczy płynęła mu wrząca smoła, a ogień buchał ze ślepiów. Jego zadaniem było zwyciężyć nowe pokolenie bogów z Dzeusem na czele.

Scylla
potwór morski czyhający na nieostrożnych żeglarzy u brzegów cieśniny, najczęściej utożsamianej z Cieśniną Mesyńską (między Półwyspem Apenińskim i Sycylią).
Scylla była piękną dziewczyną, w której zakochał się bóg morski Glaukos. Aby pozyskać jej względy, udał się po pomoc do morskiej czarownicy Kirke, która z zazdrości przemieniła Scyllę w potwora.

Chárybdis
córka Posejdona i Gai, zamieniona przez Zeusa w potwora i strącona do morza. Charybda mieszkała w jaskini naprzeciw Scylli, gdzie 3 razy dziennie wchłaniała wody morskie wraz z okrętami. Symbolizowała tamtejsze wiry, niebezpieczne dla starożytnych żeglarzy.





Cyklopi
"niebiańscy" będący synami Uranosa i Gai, strąceni do Hadesu przez Uranosa, później przez Kronosa. Uwolnieni przez Zeusa, za co w podzięce ukuli mu piorun, błyskawicę i grzmot, dzięki którym mógł utrzymać swą niebiańską władzę. Apollo pozabijał cyklopów swoimi strzałami,





RUNDA VI

„GRECJA I RZYM W NASZYM JĘZYKU - REKLAMA”

Liderzy zespołów losują nazwę przedsiębiorstwa. Następnie drużyny inscenizują scenki reklamowe, zachęcające do skorzystania z usług wylosowanej firmy. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że w swoich reklamach powinni się odwołać do odpowiednich bóstw lub herosów. Za wykonanie zadania można otrzymać maksymalnie 4 punkty według następujących kryteriów: realizacja tematu (0-1pkt), wrażenia artystyczne (0-1p.), nawiązanie do mitu lub postaci kojarzonych z wylosowaną firmą (0-1p.), informacyjno-persfazyjna funkcja prezentowanej reklamy (0-1p.)

  • ARIADNA" S.A. Fabryka Nici,
  • „IKAR” - Biuro podróży
  • Hotel Orbis „Posejdon”- Gdańsk
  • „Pegaz”- program telewizyjny na temat książek, sztuki, teatru
  • „Hermes”- centrum handlowe
  • „U Lukullusa”- sklep spożywczy, restauracja
  • Perfumeria „Ambrozja”
  • sklep sportowy „Atlas"

POLECENIA DLA UCZNIÓW


RUNDA I „ DRZEWO BOGÓW”


Uzupełnijcie drzewo genealogiczne bogów. W tym celu w odpowiednich miejscach naklejcie ich podobizny wraz z imionami.
RUNDA II „BOGOWIE”
Rozpoznajcie bogów, w których wcielili się uczniowie z Waszej klasy. Przy odpowiednich numerach zapiszcie imiona postaci( greckie i ich rzymskie odpowiedniki), których dotyczyły poszczególne prezentacje. Następnie określcie, czym- według mitologii- zajmowało się każde z bóstw.


RUNDA III


„ SYMBOLICZNE ROŚLINY I PRZEDMIOTY”


Każdemu z symbolicznych przedmiotów lub roślin przyporządkowany jest numer – od 1 do 6
Liderzy zespołów podchodzą do nauczyciela i losują karteczkę z cyfrą z przedziału 1-6
Następnie nauczyciel prowadzący konkurs przewiązuje każdemu z nich oczy i wręcza rekwizyt, który odpowiada wylosowanej cyfrze. Dzięki zmysłom dotyku, zapachu i smaku liderzy grup rozpoznają obiekty i podają ich nazwy, za co – w wypadku poprawnej odpowiedzi – otrzymują po 1 punkcie. Następnie po krótkiej konsultacji z członkami grupy, każdy z liderów przytacza mityczną historię, z którą związana jest wylosowana przez niego roślina lub przedmiot. Za to zadanie można otrzymać maksymalnie 3 punkty.


RUNDA IV


„MITOLOGICZNE FRAZEOLOGIZMY”
Z wyrazów zapisanych na karteczkach utwórz związki frazeologiczne i przyklej je pod na karcie pracy. Następnie napisz, co oznaczają poszczególne frazeologizmy.
Za to zadanie można otrzymać 2 punkty( 1 punkt za prawidłowe połączenie wyrazów i 1 punkt za wyjaśnienie)

RUNDA V


„POTWORY MITYCZNE”
Przed konkursem nauczyciel przygotowuje wizerunki mitycznych potworów niezbędne do przeprowadzenia konkurencji. Fotografie zostają pokazane w prezentacji multimedialnej na rzutniku i ponumerowane kolejno od 1 do 6. Nauczyciel prezentuje zdjęcia i czyta charakterystykę potwora. Drużyny oglądają zdjęcia,a następnie nazywają każdego potwora i wymieniają bohatera, który spotkał się z daną bestią
Punktacja:
  • 1 punkt za każdą poprawnie nazwaną postać
  • 1 punkt za dopasowanie mitologicznego bohatera do potwora
( 0- 16 punkty)

RUNDA VI


„GRECJA I RZYM W NASZYM JĘZYKU - REKLAMA”
Liderzy zespołów losują nazwę przedsiębiorstwa. Następnie drużyny inscenizują scenki reklamowe, zachęcające do skorzystania z usług wylosowanej firmy.
Za to zadanie można otrzymać: ( 0-4 punktów)


RUNDA II „BOGOWIE”
Napiszcie imiona bogów greckich (i ich rzymskie odpowiedniki), w których wcielili się uczniowie z Waszej klasy. Następnie określcie, czym- według mitologii- zajmowało się każde z bóstw.
Numer prezentacji
Imię greckiego boga
Imię rzymskiego boga
Funkcja, jaką pełnili bogowie
Punktacja


1










2










3










4










5










6










7










8











9










10










11










12










13










14








15









16












RUNDA III


„ SYMBOLICZNE ROŚLINY I PRZEDMIOTY”


Numer prezentacji
Roślina lub przedmiot
mityczna historia, z którą związana jest wylosowana roślina lub przedmiot.


1







2






3






4






5







6








RUNDA IV



„MITOLOGICZNE FRAZEOLOGIZMY”
Z wyrazów zapisanych na karteczkach utwórz związki frazeologiczne i przyklej je na karcie pracy. Następnie napisz, co oznaczają poszczególne frazeologizmy.
Za to zadanie można otrzymać: ( 0-24 punktów)



Jabłko


niezgody




Nić

Ariadny




Koń

trojański




Pięta

Achillesa




Puszka

Pandory




Róg

obfitości



Stajnia

Augiasza




Syzyfowa
praca






RUNDA V

„POTWORY MITYCZNE”

Numer prezentacji
Nazwa potwora
Bohater który spotkał się z bestią
Punktacja


1










2










3















4
















5


















6



















7










8










9










RUNDA VI


„GRECJA I RZYM W NASZYM JĘZYKU - REKLAMA”



  • ARIADNA" S.A. Fabryka Nici,


  • „IKAR” - Biuro podróży

  • Hotel Orbis „Posejdon”- Gdańsk


  • „Pegaz”- program telewizyjny na temat książek, sztuki, teatru


  • „Hermes”- centrum handlowe


  • Perfumeria „Ambrozja”


  • sklep sportowy „Atlas”




KARTA PRACY


RUNDY
PUNKTACJA
RUNDA I

RUNDA II

RUNDA III

RUNDA IV

RUNDA V

RUNDA VI

RAZEM




Maksymalnie można było zdobyć 32 punktów

Punktacja

32 punkty – celujący
31 - 27 – bardzo dobry
26 - 23 – dobry
22 - 15 – dostateczny
14 - 9 – dopuszczający
8 – 0 – niedostateczny

Przygotowując lekcje korzystałam z linków:
http://agnieszkagolda.blogspot.com/ 

lekcja otwarta odbyła się 25.11.2013r. Przesyłam zdjęcia z tej lekcji

















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz