środa, 13 listopada 2013

scenariusz apelu"EUROPO WITAJ NAM ! "

EUROPO WITAJ NAM ! – scenariusz

Na pierwszym planie stoi uczennica ubrana w barwy Unii Europejskiej – Pani Europa.
Wchodzi uczeń w stroju rolnika, recytuje wiersz:
Czekają nas duże zmiany
dzięki, którym z Unią się zbratamy.
Ma Unia duże wymagania
nawet w sprawie ziemi orania.
Wszystko co wyhodujemy,
wykarmimy, zasiejemy,
jaja, mięso nawet mleko –
  • wszystko musi być EKO.
Ale kasa nęci, kusi
będzie dobrze, bo być musi !
Odłogi zaorzemy, obsiejemy
i z dumą do Unii wejdziemy.

Rolnik staje obok Pani Europy. Wchodzi biznesmen, recytuje wiersz:

Jestem polskim biznesmenem,
który twórcza wciąż ma wenę.
Mam plany, są też fundusze,
które przecież zdobyć muszę.
Tyle dotacji, ofert oraz fundacji.
Zrobię kosztorys i biznesplan –
  • będzie ze mnie wielki pan.
Wszystko piękne i legalne,
w Unii wszystko jest realne.
Są teraz szerokie możliwości
dla polskiej jakości.

Biznesmen staje koło rolnika i Pani Europy, a na scenę wchodzi uczeń i recytuje wiersz:

Szkoła wcale nie jest nudna,
chociaż nauka to rzecz trudna.
Mamy teraz możliwości
nawiązywać nowe znajomości.
Uczymy się o innych krajach,
o kulturze, obyczajach.
Zwiedzamy szkoły za granicą,



obserwujemy jak naukę inni widzą.
Jak się uczą, co czytają,
jakie klasy, książki mają.
Czy też do nauki mają tyle werwy,
może dłuższe mają przerwy ?
Wszystkim dzieciom w Unii będzie raźniej,
z pewnością zawiążą się nowe przyjaźnie.

Pani Europa oraz recytatorzy, kłaniają się i schodzą ze sceny.



Na scenę wbiegają trzej uczniowie.

Uczeń I
Wszystko pięknie, ładnie, zwiedzamy szkoły zagraniczne, zawiązujemy nowe przyjaźnie, tylko na jutro lekcji nie potrafimy odrobić.

Uczeń II
Właśnie, właśnie, my dalej nie wiemy co to jest ta Unia.

Uczeń III
Kto by nam mógł pomóc ?

Uczeń I
Słuchajcie, może ta Pani, która była tu przed chwilą ? Mówiono na nią Europa.

Uczeń II
No właśnie, zawołajmy ją razem. Pani Europo ! (do rodziców) pomóżcie nam ją zawołać ! (Kiedy na scenie pojawia się Pani Europa, chór śpiewa piosenkę „Europo witaj nam ...” )

Pani Europa
Kto mnie wołał ? (rozgląda się) Czy to wy chłopcy?

Uczeń III
Tak to my. Mamy problem. W szkole zadali nam pracę domową o państwach Unii Europejskiej, a my nie mamy bladego pojęcia co to ta Unia. Czy pani może nam pomóc? Błagamy !






Pani Europa (podchodzi do mapy)

Unia Europejska to związek 15 państw – Belgii, Danii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Irlandii, Luksemburga, Niemiec, Portugalii, Włoch, Wielkiej Brytanii, Austrii, Finlandii i Szwecji.(pokazuje państwa na mapie). Została utworzona w 1991 r. Po co ? Żeby łatwiej nam się żyło. W państwach piętnastki wprowadzono wspólną walutę – euro zastąpiło waluty niektórych państw. Ujednolicono przepisy socjalne, wprowadzono europejski kodeks pracy, a przejścia graniczne między państwami Unii są otwarte – nikt nie kontroluje na nich podróżnych z krajów Piętnastki. Polska też stara się o przyjęcie do Unii Europejskiej.
Co jeszcze chcielibyście wiedzieć? W czym mogę wam jeszcze pomóc ?

Uczeń I
Musimy przygotować wiadomości o wybranych krajach Unii.

Pani Europa
Jakie wiadomości są wam potrzebne ?

Uczeń II
Chcielibyśmy uzyskać takie informacje by zachęcić innych do bliższego poznania danego państwa.

Pani Europa
O jakich państwach chcecie napisać ?

Uczeń III
Ja chciałbym przygotować o Francji, tylko nie pamiętam czy to państwo należy do Unii Europejskiej.

Pani Europa
Spójrz jeszcze raz na mapę. Zobacz gdzie leży Francja.

Uczeń III
Ale wielka!

Pani Europa
Tak bo Francja jest największym państwem zachodniej Europy.

Uczeń I
Czy ja mogę odszukać na mapie Włochy ? Proszę

Pani Europa
Oczywiście, to państwo też należy do Unii.

Uczeń I (pokazuje Włochy na mapie)
Ale fajne! Spójrzcie ... na mapie Włochy są podobne do buta mojej mamy.

Uczeń II
A ja chcę Wielką Brytanię. Zawsze marzyłem o wyspie, bo chciałem być Robinsonem.

Pani Europa
Skoro wybraliście sobie państwa, może poprosimy do pomocy koleżanki z tych państw, które bliżej zaprezentują wam wybrane kraje.

(Na scenę wchodzą trzy uczennice)

Uczniowie
Ale laski. Nieźle się zapowiada.

Pani Europa
Zapoznam was, oto Nicol z Francji, Sabrina z Włoch i Betti z Anglii.
Poprosiłam was dziewczęta, bo chłopcy mają problem. Pomożemy im odrobić lekcję.

Uczeń III
Nicol opowiedz mi coś o Francji.

Nicol
[Nicol, m.in. mówi o postaci Napoleona Bonapartego, wówczas to na scenie pojawia się uczeń przebrany za Napoleona i prezentuje ciastka napoleonki.
Następnie opowiada o wieży Eiffla, Luwrze, Katedrze Notre Dame. Krótko wspomina legendę o garbatym dzwonniku katedry i wtedy na scenie pojawia się uczeń przebrany za Quasimodo i tańcząca cyganka (uczennica) . Na zakończenie zapoznaje zebranych z francuską kuchnią i częstuje francuskim serem pleśniowym.]

Pani Europa : Nicol dziękujemy, siądź z nami. Posłuchamy teraz piosenki włoskiej.(Chór śpiewa piosenkę „Corleone”.)

Uczeń I
Sabrino, może teraz ty byś mi opowiedziała coś o słonecznej Italii ?

Sabrina
Bardzo chętnie.
[ Sabrina podaje podstawowe informacje o państwie włoskim. Wspomina antycznych Rzymian. Mówi o Bazylice św. Piotra, Watykanie, Koloseum.
Przedstawia postać Leonarda da Vinci – na scenie pojawia się uczeń przebrany za Leonarda i maluje portret. Przedstawia również postać Bony Sforza, żony naszego króla Zygmunta -
na scenę wchodzą uczennice, pierwsza w stroju Bony a druga jako jej dwórka, niesie kosz pełen warzyw.
Sabrina, opowiada też o Wenecji i tradycyjnych daniach włoskich.]

Uczeń II
Sabrina powiedziała nam bardzo dużo o państwie włoskim, teraz może ty Betti opowiesz o swoim kraju czyli Wielkiej Brytanii. Wcześniej jednak prosimy o wysłuchanie piosenki angielskiej. (Chór śpiewa piosenkę angielską).



Betti
[ Opowiada o Londynie. Zachęca do odwiedzenia gmachu Parlamentu ze słynną wieżą Big Ben, zwodzonego mostu Tower Bridge, pałacu Buckingham, Hyde Parku. Przedstawia postać Williama Shakespeara oraz legendarną postać Robin Hooda.]

Na zakończenie Pani Europa, dziękuje dziewczętom i zaprasza wszystkich zebranych na następne spotkania europejskie. Zapowiedzią kontynuacji programu jest piosenka Wiwat Hiszpania oraz taniec hiszpański w wykonaniu pary tancerzy z naszej szkoły.
Chór oraz wszyscy uczestnicy śpiewają hymn Europy „Odę do radości”.

POWIATOWY KONKURS CZYTELNICZY „UMIEM PIĘKNIE CZYTAĆ” W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM.H. SIENKIEWICZA W KAMIENICY POLSKIEJ

Każdy z nas powinien zdać sobie sprawę, jak ważną role w życiu człowieka spełnia książka. Niestety współczesne dzieci i młodzież dorastają w świecie ubogim językowo. Rodzice coraz mniej z nimi rozmawiają a jeszcze mniej im czytają. Kontakt z żywym słowem agresywnie wyparła telewizja, komputer, których narzędziami nie jest słowo, lecz obraz. Co za tym idzie dzieci coraz gorzej znają język, w szkole mają problem ze zrozumieniem prostych tekstów i poleceń. Znacznie mniej także same czytają, ponieważ czytanie niezrozumiałych słów i zdań jest trudne, powoduje zniechęcenie i jest o wiele mniej atrakcyjne od telewizji. My, jako szkoła staramy się to zmienić. Od stycznia 2004 roku prowadzimy akcję „Cała Polska czyta dzieciom” i w dalszym ciągu realizujemy ten projekt. Wiemy, że mądre książki są nośnikami ważnych, uniwersalnych wartości moralnych. Czytając dzieciom uczymy je odróżniać dobro od zła. Zachęcamy do refleksji nad konsekwencjami własnych słów i czynów, ponieważ w dzisiejszym świecie zdominowanym przez agresywne wzorce masowej kultury i pogoni za pieniędzmi można się łatwo zagubić. Chcemy, by dzieci znały takie wartości moralne jak: uczciwość, szacunek, odpowiedzialność, odwaga czy sprawiedliwość. Nie jest to jedyna akcja organizowana przez naszą szkołę, która ma na celu krzewienie w młodzieży miłości do kultury żywego słowa.
W SP w Kamienicy Polskiej już po raz dziewiąty odbędzie się konkurs czytelniczo-plastyczny pod hasłem „Umiem pięknie czytać”. W tym roku dzieci będą miały możliwość przeżycia przygód i podróżowania po całej kuli ziemskiej z pisarzami polskimi i światowymi, ponieważ tytuł naszego konkursu będzie brzmiał „W krainie powieści podróżniczo - przygodowej ”
Konkurs przeprowadzany jest w dwóch kategoriach
Zarówno w pierwszej jak i w drugiej kanonami lektury będą powieści polskich i światowych pisarzy. Np.: A. Szklarskiego, Centkiewicza, Verne, M. Twaina…
Do etapu międzyszkolnego przechodzi po trzech uczniów z każdej grupy wiekowej, to właśnie oni reprezentować będą szkoły w finale.
Konkurs odbywa się w dwóch etapach:
I etap polega na tym, że każdy uczeń recytuje fragment z powieści, którą wcześniej sam wybierze.
W II etapie dzieci czytają fragmenty prozy a`vista przygotowanej przez organizatorów.
Dodatkowo, wcześniej oceniane są prace plastyczne przesłane przez dzieci na temat podróży i przygód literackich bohaterów. Z każdym rokiem prac młodych artystów jest coraz więcej i komisja ma ogromny dylemat z wyborem tych najlepszych.
Do konkursu czytelniczego i plastycznego przystępują uczniowie ze szkół podstawowych i gimnazjalnych.
Konkurs zawsze stoi na bardzo wysokim poziomie. Z roku na rok komisja ma coraz trudniejszy wybór z wyróżnieniem tych najlepszych, ponieważ młodzież przepięknie prezentuje fragmenty prozy.
Nasze działania przynoszą efekty,ponieważ w konkursie uczestniczy bardzo duża ilość młodzieży. Mamy nadzieję,że u tych dzieci książka spełnia ogromną rolę, a być może właśnie Oni przekonają swoich kolegów i koleżanki,że warto czytać

akcja "Cala Polska czyta dzieciom"- historia i znaczeniehttp://pl.wikipedia.org/wiki/Ca%C5%82a_Polska_czyta_dzieciom

Święto Niepodległości

Moja klasa Vb w aktywny sposób uczestniczyła w obchodach Święta Niepodległości w szkole.
Na zajęciach z wychowawcą zrobiła własnoręcznie kotyliony, by później na akademii z dumą je prezentować.










 

wtorek, 5 listopada 2013

„Dom to nie są ściany i sufity i podłogi ale…”- projekt humanistyczny

Temat : „Dom to nie są ściany i sufity i podłogi ale…”- projekt humanistyczny


Projekt międzyprzedmiotowy realizowany w klasie V b na kołach: polonistycznym, historycznym, plastycznym, języka angielskiego i religii

Cel główny:
Zapoznanie uczniów z różnymi aspektami pojęcia – dom

Cele operacyjne
Uczeń:
  • Rozwija zdolności i umiejętności myślenia twórczego,
  • Poszukuje i wykorzystuje informacje z różnych źródeł
  • Syntetyzuje właściwości obserwowanej i poznawanej rzeczywistości, dokonuje porównań, poszukuje analogii, wartościuje rzeczy i postawy
  • Odkrywa własny potencjał twórczy, przezwycięża trudności
  • Dąży do wzbogacania swojej wiedzy oraz doskonalenia samooceny
  • Wspiera przedsiębiorczość, zaradność,
  • Podejmuje działania w nowych sytuacjach i realizuje własne pomysły
  • Potrafi pracować ze słownikiem dwujęzycznym
  • Współpracuje w grupie
  • Wzbogaca słownictwo, poznaje wrażenia, zwroty, frazy z wyrazem dom

Realizacja standardów:
  • Korzystanie z informacji {standard 4}
Uczeń:
Wskazuje źródła informacji, posługuje się nimi
Analizuje oferty mediów kierowane do dzieci i młodzieży, wybiera wśród ofert, kierując się wskazanymi kryteriami {osadzonymi także w wartościach}

  • Wykorzystywanie wiedzy w praktyce {standard 5}
Uczeń:
Posługuje się poznanymi terminami do opisywania zjawisk i sytuacji spotykanych w środowisku








Realizacja ścieżek edukacyjnych:

Edukacja czytelnicza i medialna:
Treści:
  • wydawnictwa informacyjne, literatura popularno- naukowa, czasopisma dziecięce i młodzieżowe – 2
  • komunikacja werbalna i niewerbalna, bezpośrednia i medialna – 5
  • rodzaje mediów, ich istota i zasady funkcjonowania – 6
  • funkcje komunikatów medialnych; drukowanych, obrazowych, multimedialnych – 7
  • podstawowe elementy języka poszczególnych rodzajów mediów – 8

Edukacja prozdrowotna:
Treści:
  • rozpoznawanie własnych mocnych i słabych stron, zalet i wad, radzenie sobie w sytuacjach trudnych i umiejętność szukania pomocy – 5
  • podstawowe zasady i reguły obowiązujące
w relacjach międzyludzkich – 6
Wychowanie do życia w społeczeństwie - wychowanie do życia w rodzinie:
Treści:
  • istota koleżeństwa i przyjaźni, wzajemny szacunek, udzielanie sobie pomocy, współpraca, empatia -10
  • Mass media- zasady i kryteria wyboru czasopism, książek -11
  • Odpowiedzialność za własny rozwój. Samowychowanie -12

Wychowanie do życia w społeczeństwie- dziedzictwo kulturowe w regionie:
Treści:
  • Najbliższe otoczenie domu rodzinnego – 1

Termin realizacji:
II półrocze

Opis projektu:

Historia:
  • Grupa I –Dom ludzi pierwotnych
  • Grupa II –Dom w starożytnym Egipcie
  • Grupa III –Dom {zamek} średniowiecznego rycerza

Plastyka:
  • Grupa I – Dom w starożytnym Rzymie
  • Dwór szlachecki {XIXw.}
  • Dom współczesny

Religia:
Cała klasa:
  • Kościół {budynek}- Dom Boży, Świątynia
  • Kościół {Lud Boży}- Rodzina Boża

Język polski:
Praca indywidualna:
  • Synonimy związane ze słowem –dom
  • Wyrazy pokrewne do słowa –dom
  • Motyw domu w liryce
  • Motyw domu w prozie
  • Różne znaczenie wyrazu - dom
  • Tęsknota za domem w utworach literackich
  • Dom szczęśliwy i nieszczęśliwy w utworach literackich
  • Przysłowia związane z domem
  • Krótka praca literacka-dokończenie zdania „Dom to wcale nie są ściany i sufity i podłogi, ale…”
  • Znaczenie domu dla każdego człowieka

Język angielski:
Praca indywidualna i grupowa;
  • Piosenki-„My house”, ”domowa” piosenka
  • Prezentacja pomieszczeń {wyposażenie}

Monitoring:
Przepływ informacji od uczniów realizujących projekt edukacyjny do koordynatorów {nauczycieli}odbywał się:
  • W czasie konsultacji słownej {co dwa tygodnie}
  • W formie krótkiego pisemnego lub ustnego raportu składanego nauczycielowi przez poszczególne zespoły zadaniowe
  • Podczas spotkań nauczyciela z uczestnikami grup zadaniowych {ewaluacja bieżąca}

Prezentacja projektu:
  • Wystawa prac wykonanych przez uczniów wraz z krótkim komentarzem{plansze, rysunki}
  • Twórczość literacka
Poniżej zamieszczam listę słowników, w których możesz znaleźć wyjaśnienie hasła
http://synonimy.ux.pl/
http://sjp.pwn.pl/
http://sjp.pwn.pl/slownik/2540423/wyraz_pokrewny
http://motywy-literackie.klp.pl/a-5600.html
http://pl.wiktionary.org/wiki/Aneks:Przys%C5%82owia_polskie_-_dom